شماره چهار: عشق

پیک‌ شادی پیکی‌ است‌ شادی

شادی، خوشحالی یا خرسندی ،حالتی‌ است روانی که در آن فرد احساس شادی، خوشحالی یا خرسندی می‌ کند. نقطه مقابل شادی غم است. غم حالتی‌ است روانی که در آن فرد احساس غم می‌ کند. به‌ طور کلی همه چیزها حالت‌ های گوناگون روانی هستند که افراد در آن‌ ها احساس همان چیزها را می‌ کنند. اما این‌ که شادی واقعا چیست و چه‌ نوع احساسی را باید بکنیم تا شاد شویم، خود به تنهایی سوالی است که پاسخی درخور و منحصر به‌ خود را دارد و پاسخ آن چیزی نیست جز حالتی روانی که فرد در آن احساس پاسخ به آن سوال را می‌ کند.
بنابراین هر آنچه‌ که شامل حاصل تجربیات روانی و عاطفی ما در طول زندگی و جریان گذر از حوادث پیش‌ رویمان می‌ شود، دست‌ خوش تغییراتی است که در دوران ما اتفاق افتاده و یا می‌ افتد که در نهایت به‌ نمودی منتهی می‌ شود که ناشی از احساس و درک ماست. پس آن‌ چه که سرنوشت ما را در این دنیای بی‌ رحم رقم خواهد زد، زاییده ذهن پرتلاطم ما در رودخانه بی‌ زمان کاستی‌ ها و شرایطی‌ است که خودمان برای خودمان و یا دیگران برای خودمان و یا دیگران برای دیگران و یا خودمان برای دیگران، به‌ وجود آورده یا به‌ وجود خواهیم آورد.
تعاریف و استنتاج‌ هایی که در دو بند بالا مطالعه فرمودید، نمونه‌ ای از انواع الهاماتی است که در هنگام ابراز شادی بعد از گل پس از به‌ ثمر رسیدن گل در جریان بازی، شاهد آن هستیم. به‌ این معنی که اگر زندگی را یک بازی در نظر بگیریم، هر موفقیت در طول زندگی، هر چند کوچک، به‌ مشابه به‌ ثمر رسیدن یک گل در جریان این بازی است و قاعدتا هر گل، شادی مخصوص به‌ خود آن گل را در پی خواهد داشت.
به‌ طور مثال، قبولی در دانشگاه به‌ منزله به‌ بار نشستن یک‌ گل در برهه‌ ای از زندگی‌ است. که همان‌ طور که در ابتدا توضیح داده‌ شد، از طریق حالت‌ های مختلف روانی و با یاری ابزاری تحت عنوان احساس، به‌ درون فرد متقاضی کنکور نفوذ کرده و یک ما‌ به‌ ازای بیرونی برای او ایجاد می‌ کند که در واقع همان شادی است.

نویسنده:سید محمد صاحبی

ادامه مطلب را در بهروان شماره سوم شادی بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشرچشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن