مجله شماره سوم: شادی

چرا شهروندان یک کشور احساس شادکامی بیشتری نسبت به دیگران را تجربه می کنند؟
این امر به دلیل ویژگی خاصی در ژن های آنان است. دی ان ای آنها حاوی آلل هایی (Allele) است که در درک حس لذت مندی، شادکامی و کاهش احساس درد دخیل است. محققان، عوامل ژنتیکی و دیگر عوامل خارجی مرتبط با میزان شادکامی را در اقوام مختلف بررسی کرده‌اند. در یک تحقیق احساس شادکامی در اقوام گوناگون طی چهارده سال مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی از اطلاعاتی چون اطلاعات ژنتیکی (میزان تکرار یک آلل)، اطلاعات آب و هوایی (میزان سختی هوا در تابستان و زمستان)، تاریخچه شیوع عوامل بیماری‌زا و اطلاعات بانکی و اقتصادی استفاده شد. بر این اساس مشخص شد که حس شادکامی و سلامتی در افراد علاوه بر عوامل ژنتیکی به عوامل آب و هوایی و اقتصادی نیز وابسته است. در این تحقیق همبستگی قوی بین شادکامی و وجود آلل A در اسیدآمینه‌های چرب Hydrolase در آرایش ژنتیکی افراد مقیم یک کشور نشان داده‌شده است. این آلل از تخریب ماده شیمیایی Anandamide که به احساس لذت و کاهش درد کمک می‌کند، جلوگیری می‌نمایند. اقوامی با شیوع آلل A بی‌شک خود را شادتر از دیگران احساس می‌کنند. کشورهایی چون غنا، نیجریه، مکزیک، کلمبیا، شهروندان هندی_ آمریکایی، اروپایی_ آمریکایی، کشورهای عربی چون عراق و اردن، کشورهای شرقی چون هنگ‌کنگ، چین، تایلند و تایوان کمترین میزان آلل A را نشان می‌دهند….

مجله شماره سوم: شادی

سخن سردبیر

اگر سراغ «شادی» رفته ایم دلیلش این است شاید نمی یابیمش. چند صباحی است کوچ کرده و رفته و انگار از او خبر نداریم.بیش از ده تن از نویسنده های این شماره مطلب شان را با شعر استاد کدکنی آغاز
کرده بودند:
«طفلی به نام شادی دیری ست…»
به راستی شاید گم شده و پیدا کردنش بسی سخت و دشوار است.به هر روی، نوروز هرچه باشد انگار تداعی کننده شادی است. شاید خیلی هامان دیگر آن رنگ و بوی سابق را دوست نداشته باشیم اما در و ديوار،كوی و برزن و آشنا و ناآشنا بوی شادی می دهند. یکی از همکارانم که دبیر ادبیات دوران دبستان است چند هفته پیش سراغم آمد و گفت: «بچه ها شاد نیستند. چه کار می شود برایشان کرد؟»
انگار، این گم شدن شادی را بچه ها هم فهمیده اند. چه باید کرد؟ در این شماره از بهروان علاوه بر تلاش بر ریشه یابی، راه هایی پیشنهاد داده ایم برای یافتن شادی، حتی ناچیز و لحظه ای.شادی، در یک جامعه برآمده از عوامل مختلف است. دوستم شبی که ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا سه بر صفر از ژاپن شکست خورد و حذف شد می گفت:« توی «بی. آر. تی» ایستاده بودم و مردم رنجور و نالان، خسته و غمگین شاید به فردا فکر می کردند.» رویدادهای فرهنگی، رقابت های ورزشی،اتفاقات سیاسی و رخدادهای اجتماعی و اقتصادی برروی روان افراد تأثیرگذار است. ما به سهم خودمان، به رسم وظیفه در این شماره از بهروان تلاش کرده ایم تسهیل گر باشیم و پیشنهادهایی روان شناختی برای عبور یا سازگاری با موقعیت پیش رو داشته باشیم. اگر خودم را دوست داشته باشم، اطرافیانم را دوست داشته باشم و از فعالیت هایی که انجام می دهم لذت بیرم، پس احتمالاً من آدم شادی به حساب می آیم. برای آن که میزان شادی تان را بسنجید فقط کافی است به سه جمله بالا فکر کنید و به آنها پاسخ بدهید خدا را چه دیده اید شاید در همین سال جدید که می آید خودمان بتوانیم «شادی» را پیدا کنیم، «شادی» را نگه داریم و شاد باشیم که این اصلی مهم در روان شناسی است :
شادی تاحدِ بسیار زیادی زاییده خود فرد است

درباره مجله بهروان

مجله بهروان، مجله‌ای بین رشته است که با نوآوری خود بین رشته روانشناسی و سایر حوزه ها اعم از هنر، ورزش، ادبیات، جامعه شناسی، سیاست و … پیوند بر قرار کرده است. مجله بهروان در هر شماره ای به یک موضوع مشخص، در بخش های متفاوت می پردازد و به آن موضوعات با عینک روانشناسی می نگرد. مجله بهروان زمانی متولد شد که خواندن مجله به دست فراموشی سپرده شده بود. مجله بهروان ما برای اینکه خودش را به اطرافیان اش نشان دهد، نیازمند ذهن باز اطرافیان برای باور کردنش بود. خدا را شاکریم که اطرافیان اش  باهوش بودند و مجله بهروان را باور کردند. روزگار گذشت و ما شاهد رشد مجله بهروان مان بودیم که ناگاه نگران شدیم که مبادا مجله بهروان با در انزوا رفتن و سکوت کردنش دچار اتیسم شده باشد. بررسی کردیم و خیالمان راحت شد که مجله بهروان ما اتیسم ندارد و شاد شدیم. آنقدر شاد شدیم که تصمیم گرفتیم شادی‌مان را با مردم به اشتراک بگذاریم. روزها سپری شدند و مجله بهروان ما بزرگ و بزرگ‌تر شد. آن‌قدر بزرگ شد که عشق ورزیدن را آموخت و عاشق شد، عاشق یادگیری. او آن‌قدر عاشق بود که تصمیم گرفت به خاطر عشق اش به مدرسه برود و خودش را بسازد. مجله بهروان ما یک سری به مدرسه زد، درس خواند و چون باهوش بود خیلی سریع مدرسه‌اش را تمام کرد و وارد دانشگاه شد. وارد دانشگاه شد تا شاید بتواند آینده‌اش را بسازد. آینده‌ای درخشان که قرار است سرشار از تغییرات شگرفی برایش باشد. امیدواریم مجله بهروان ما بتواند با تغییرات مسیر زندگی‌اش سازگاری کند و به تغییرات مثبت زندگی اش متعهد باشد. به امید اینکه مجله بهروان ما بتواند روزگار خوشی را برای خود و خوانندگان اش بسازد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن