شماره چهار: عشق

اکسیر عشق در هندزفری‌ های ما

هنر در خدمت روانشناسی

اکسیر عشق در هندزفری‌ های ما

«پادکست» نوعی انتشار دیجیتال است که در فضای اینترنت صورت می پذیرد؛ رادیویی اینترنتی با خوراک، سلیقه و داده‌ های شخصی. به‌ همین‌ جهت دست‌ یابی به پادکست به سهولت و پخش آن به دل‌ خواه بوده و می‌ب اشد. در پادکست، مخاطب بر اساس تقاضای شخصی خود به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا می‌ کند و به‌ مانند رادیو محتوا به او خورانده نمی‌ شود؛ بلکه آن‌ ها را بر اساس نیاز و سلیقه خود دنبال و در نهایت احساس می‌ کند. پادکست ویژگی هایی دارد که موجب محبوبیت بی‌ بدیل و به‌ یک‌ باره‌شان گشته از جمله؛
عدم نیاز به دستگاه‌ های پخش ویژه‌
شنونده با هر دستگاهِ پخش موسیقی دیجیتال؛ که عموماً امروزه قابل حمل و در دسترس می‌ باشد؛ آن ها را در هر محدوده زمانی و مکانی می‌ شنود.
پس از یک‌ بار دانلود…
امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب‌بردن و شنیدن آن با توجه به سلیقه و برداشت هر مخاطب.
در دسترس‌ بودن همیشگی آن
برخلاف رادیو که مخاطب باید برنامه روزانه‌ اش را تطابق دهد تا در ساعات مقرر برنامه محبوبش را گوش کند، پادکست، خودش را در اختیار می‌ گذارد تا هر چند مرتبه و هر وقت از شبانه‌ روز شنیده شود.
اکسیر عشق در هندزفری‌محتواهایی نو، کم‌ تر شنیده‌ شده و احتمالاً غیر‌سفارشی
در رابطه با محتوا و زبان؛ رادیو رسانه‌ ای سازمان‌ مند، دارای باید‌ و‌ نباید و آیین‌ نامه‌ های متعدد است؛ فرقی هم ندارد چه صدای عربستان سعودی باشد چه صدای رادیو‌هایی از قلب لندن. وجود پروتکل‌ هایی از پیش‌ تعیین‌ شده؛ برنامه‌ ساز رادیویی را موظف به رعایت آن ها می‌ کند، اما پادکست‌ ها فارغ از این ماجرا می‌ باشند. به‌ همین‌ خاطر در زبان و انتخاب محتوا می‌ توانند آزادانه‌ تر عمل کنند، و احتمالاً همین دو مؤلفه (فرم/زبان) و (محتوا/بیان)، سبب محبوبیت‌شان گشته است. و بی‌ دلیل نیست که پادکست‌ های فارسی روز به‌  روز بر تعداد‌شان افزوده، کیفیت‌‌شان ارتقا می‌ یاید و سازنده‌ های آن‌ ها دغدغه و نگاه‌شان به جهان را ترجیح می‌ دهند در این قالب به مخاطب عرضه کنند.

نویسنده: وحید توکلی

ادامه مطلب را در بهروان شماره چهارم عشق بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشر چشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن