شماره چهار: عشق

مدال یا حلقه؟

در باب روانشناسی ورزشی

مدال یا حلقه؟

مثلث‎ های عشقی همیشه به نتایج فاجعه باری ختم می‌ شوند، حتی در سریال‌ های ترکیه‌ ای و کره‌ ای و کلمبیایی، چه برسد به فیلم کلاسیک، کالت و شاهکاری مثل کازابلانکا. هر جور هم که حساب کنیم، در پایان فیلم، بعد از پرواز هواپیما، ریک که عشقش را با رقیب راهی کرده است، تصمیم می‌ گیرد دوستی خوبی را با افسر رشوه‌ بگیر آغاز کند! خب ارتباط این بحث با ورزش چیست؟ ربطش این است که اگر یک سر ماجرا خانم زیبا و دوست داشتنی یا آقای خوش تیپ و جذاب و سر دیگر ماجرا مدال المپیک باشد، تکلیف چیست؟

حقیقت این است که برقرار کردن تعادل در این مبحث، حقیقتاً کار دشواری است. باید ببینیم که اگر عاشق ورزش و موفقیت و کسب افتخار در ورزش هستیم، آیا می توانیم یک معشوق زمینی هم داشته باشیم؟ سن قهرمانی در ورزش با سن عاشق شدن به طرز دردناکی یکسان هستند و معمولاً با هم اتفاق می‌ افتند. این که گفته می‌ شود که عشق انسان را به کمال می‌ رساند و به زندگی انسان معنا می‌ دهد، حرف درستی است، اما اگر دو تا عشق با هم گریبان کسی را گرفت، تکلیف چیست؟ کدامشان انسان را به کمال می‌ رساند و به زندگی معنا می‌ دهد؟

ورزش قهرمانی، ملزوماتی را به همراه خود دارد که اگر انتخابش کنید، بی‌ تعارف باید از عشق زمینی‌تان دست بکشید مگر این که عشق زمینی‌تان خیلی آدم عجیبی باشد و بتواند با شرایط شما کنار بیاید! مسافرت‌ های متوالی، اردوهای بلند مدت، استرس، حاشیه‌ های شهرت، مدیریت مالی، برنامه‌ ریزی برای تداوم موفقیت، آسیب‌ دیدگی‌ ها و مصدومیت‌ ها، تقسیم انرژی، رژیم‌ های سخت غذایی، مدیریت فضای مجازی و …. بخشی از حاشیه های ورزش قهرمانی هستند که مجالی برای تماشای غروب آفتاب و رفتن به کافی‌ شاپ و خوردن براونی همراه با اسپرسو به همراه معشوق را به ورزشکار نمی‌ دهند.

نویسنده: رضا علیپور

ادامه مطلب را در بهروان شماره چهارم عشق بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشر چشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن