شماره پنج: مدرسه

خرابش کردیم، بیایید برگردیم دور آتش!

بلدم شعر بگویم، بلدم قصه بخوانم، بلدم خستگی‌ات را به سلامی بتکانم.

خرابش کردیم، بیایید برگردیم دور آتش!

پاره‌ ای از بخش ما چگونه ما شده‌ ایم در باب روانشناسی فرگشتی (تکاملی)

سر این‌ که تمدن بشری چگونه شکل گرفت و تا به امروز دوام آورد، خیلی بحث‌ ها، کتاب‌ ها و نظریه‌ ها وجود داشته و هنوز هم ادامه دارند. من اصلاً قصد ندارم وارد آن بحث‌ ها بشوم و صحت و سقم هر کدامشان را برسی کنم. آغازگر و علت تشکیل اولین گروه‌ ها و قبیله‌ های بشری هر چه بوده، من گمان می‌ کنم علل تداومِ تمدن دست‌ کم به اندازه علل آغاز آن مهم هستند.

ما چگونه توانستیم دوام بیاوریم؟

چطور آدم‌ ها با همه اشتراک‌ هایی که با سایر جانداران داشتند و البته ضعف‌ های مهم جسمانی نسبت به خیلی‌ هایشان که امر تطابق با طبیعت و تغییرات آن را سخت‌ تر و شانس بقا را پایین‌ تر می‌ آورد، توانستند بر سایر موجودات پیشی بگیرند و از گروه‌ های چند نفره به جوامع چند صد میلیونی ارتقا پیدا کنند؟ نیاکان ما چه توانایی‌ ها یا اقدام‌ های موثری داشتند که سبب شد اکنون به این جایی که هستیم رسیده و صحبت از تلاش‌ های جاه‌ طلبانه و جنون‌ آمیز در جهت کشف و خنثی‌ کردن ژنِ پیری و افزایش چشمگیر طول‌ عمر، سفر به سیارات دور و تلاش برای کشف حیات‌ های دیگر، ساخت مغزی مشترک و ترکیب‌ شده از داشته‌ های چند مغز انسانی و… بپردازیم؟ شاید چالش با علل احتمالی راز تداوم و بقا، ما را کمک کند که از احتمال نه‌ چندان بعید نابودی کلی حیات‌ بر روی زمین پیشگیری کنیم.
خرابش کردیم، بیایید برگردیم دور آتش!حالا بدنیست وارد یک روایت مستند گونه بشویم، فیلم مستندی مکتوب، به روزهای اولیه توانایی برقراری ارتباط انسان‌ ها و قبیله‌ های اولیه از طریق زبان، زمانی که زور می‌ زدند اصواتی را کنار هم بچینند، کلمه بسازند و جمله درست کنند تا به بغل‌ دستیشان تفهیم کنند که چه منظوری دارند.
همین نیاکان ابتدایی ما با آن قیافه‌ های داغان و گل‌ مالی شده، شب‌ ها که بی‌ خوابی به سرشان می‌ زد و کوفتگی یک روز سگ‌ دو زدن برای سیر کردن شکم خود و خانواده‌ شان توی تنشان موج می‌ زد، آتشی روشن می‌ کردند و بیرون غار یا بعدها چادر و آلونک‌ هاشان دور هم جمع می‌ شدند.
یک نفر از دل همین جمع، که می‌ شود حدس زد پیرمرد یا پیرزن خوش‌ صحبت و با تجربه‌ ای باشد، برایشان قصه می‌ گفت.
حالا چرا قصه؟
ادامه مطلب را در بهروان شماره پنجم مدرسه بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشر چشمه

جهت دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی و دریافت اپلیکیشن فارگو کلیک کنید.

نویسنده: سعید صدقی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن