شماره سه: شادی

شادی ابژه ­‌ای گمشده

در باب روانشناسی فرگشتی

«طفلی به نام شادی ، دیری‌ است گم شده‌‌ با چشم‌ های روشن براق با گیسویی بلند، به بالای آرزو
هر کس از او نشانی دارد، ما را کُند خبر این هم نشان ما:  یک سو خلیج فارس سوی دگر، خزر»

طبق گزارش جهانی شادی در سال 2018، ایران از بین 156  کشور، صد و ششمین کشور و در سال 2017، در رتبه 108 قرار دارد. طبق این گزارش فنلاند شادترین کشور دنیا و بعد از آن نروژ، دانمارک، ایرلند و سویس بالاترین رتبه را دارند. تمام این کشورها در شش متغیر کلیدی بهزیستی که شامل درآمد، انتظار زندگی سالم، حمایت اجتماعی، آزادی برای انتخاب­ های زندگی، اعتماد و بخشش (خیرخواهی) می‌ ­باشد رتبه بالایی کسب کرده‌ اند. (ساش، لیرد و هلویل، 2018).

ایران طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال 2016، از میان 157 کشور با امتیاز 8/4 در رتبه 105 قرار دارد که در رده کشورهای پایین‌ تر از میانگین دسته‌ ­بندی می‌ ­شود. طبق همین گزارش نمره شادی در ایران بین سال­‌ های 2005 تا 2007 و 2013 تا 2015، 507/0 کاهش پیدا کرده است (ساش، بچتی و انت، 2016).
در حال حاضر به‌ نظر می‌ رسد پرداختن به موضوع شادی با وجود مسایل جدی اجتماعی از جمله شیوع بالای مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اعتیاد، آمار بالای طلاق، خودکشی، بحران ­‌های اقتصادی، مسائل بین­ المللی، جنگ منطقه خاورمیانه، سیل‌ مهاجرت، از هم‌ گسیختگی خانواده، بحران هویت و معنا، آمار بالای بیکاری، تورم، اختلاس، مسائل مربوط به خدمات بهداشت و سلامت، وضعیت رسانه­‌ ها و آزادی بیان، بحران محیط زیست، تبعیض قومیتی و جنسیتی، وضعیت آموزش و پرورش، سوانح رانندگی و تصادفات و میزان مرگ و میر ناشی از آن­‌ ها در وضعیت حال حاضر ایران مساله‌ ای بسیار دشوار باشد.

شادی موضوعی‌ است که در تجربه فردی انسان‌ ها تحقق می‌ یابد اما با مناسبات اجتماعی قدرت و ارزش‌ های فرهنگی و بافت تاریخی جامعه پیوند دارد. بنابراین، برای درک بهتر مفهوم شادی در این مقاله، سعی بر آن است که از دیدگاه بین‌­ رشته‌­ ای که شامل نظریات روان‌ شناختی-جامعه‌ شناختی است به این مفهوم نگاه شود.

نویسنده: فروغ ادریسی

ادامه مطلب را در بهروان شماره سوم شادی بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشر چشمه

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن