شماره سه: شادی

باید از شادی به شادکامی رسید

نگاهی طنزآمیز به مسائل روانشناسی

ما انسان‌ ها موجوداتی عاطفی آفریده شده‌ ایم و از احساسات و هیجان سرشار هستیم. زندگی بدون احساس ‌و هیجان خسته‌ کننده و کسالت‌ آور است و فرد را ناامید و مأیوس می‌ کند. شادی و شادکامی هیجان‌ هایی پایه هستند که برای ما اهمیت فراوان دارند.

چطور می توان از شادی به شادکامی رسید؟

شادی هیجان خوشایندی است که در لحظات لذت‌ آور و مفرح به‌ فرد دست می‌ دهد. همه ما دوست داریم شاد بمانیم ولی جالب است بدانیم که شادی‌ کوتاه‌ مدت بوده و ممکن است دوام زیادی نداشته‌ باشد. از طرف دیگر شادی نمی‌ تواند خیلی عمیق باشد و بر تمام لحظات زندگی فرد تأثیر بگذارد. برای مثال ما درموقعیت‌ های مختلف مانند جشن‌ ها، مسابقات و مدت کوتاهی شاد می‌ شویم ولی ممکن است عمیقاَ از درون خوشحال نباشیم و پس‌ از‌ مدتی‌ همه لحظات شاد فراموش شود. در حقیقت شادی هیجانی نشاط‌ آور است ولی دوام زیادی ندارد مگر این که اتقاق دیگری در فرد بیافتد.
بخش مکمل شادی را شادکامی ‌تشکیل می‌ دهد که دوام و عمق بیشتری داشته و به‌ فرد احساسی از رضایت درونی پایدار می‌ دهد. اگر شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد به او فرصت ندهد که شادی را به شادکامی تبدیل کند او به درونی خوشحال و رضایت‌ آمیز نخواهد رسید. در چنین حالتی است که همه‌ چیز زود به پایان می‌ رسد. در واقع شادکامی درونی باعث می‌ شود تا ما تقریباً در همه شرایط خوشحال و شاد باقی بمانیم. مطمئنا برای ما مهم است که بدانیم چگونه می‌ توانیم به شادکامی دست یابیم. شادکامی چگونه شکل می‌ گیرد و توسط چه عاملی هدایت می‌ شود.

نویسنده: علیرضا پیرخائفی

ادامه مطلب را در بهروان شماره سوم شادی بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشرچشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن