پادکستشماره پنج: مدرسهمجله بهروان

آژاکس: مدرسه ای به تمام معنا / همه چیز درباره مدرسه فوتبال آژاکس

مدرسه فوتبال آژاکس

مدرسه فوتبال آژاکس

قهرمان داستان کسی نیست که اسمش در قصه هاست…

او را در لا به لای جملات و صفحات پیدا نمی‌کنی، او به طرز هنرمندانه‌ای در پشت هر کلمه قایم شده است.

هر قصه ای قهرمانی دارد گمنام….

آژاکس نامی است برگرفته از آیاس قهرمان افسانه ای یونان باستان؛ باشگاه فوتبالی که علی رغم دستاوردهای بزرگ، در اروپا بیشتر به چشم یک کارخانه بازیکن سازی به آن نگاه می شود.

از «یوهان کرایوف» افسانه ای و بچه لوس توپچی ها یعنی «دنیس برگکمپ» تا پسر بچه های طلایی «اریک تن‌هاگ»، همه و همه پرورش یافته مدرسه فوتبال آژاکس می‌باشند. اگر بخواهیم در تاریخ رجوع کنیم، بازیکنان بزرگ زیادی را می‌یابیم که محصول مدرسه فوتبال آژاکس بودند؛ همچنین در بین تمام استعدادهای فوتبال که خیلی زود در محاق سایه قرار گرفتند یا به آنچه که از آن‌ها انتظار می‌رفت تبدیل نشده‌اند، نام کمتر کسی از این مدرسه فوتبال به گوش می‌خورد. مثال‌های بسیاری وجود دارد تا از آژاکس به عنوان یک باشگاه موفق در حوزه تربیت و پرورش بازیکن های فوتبال نام ببریم؛ اما چیزی که مهم است، بررسی دلایل موفقیت پسران خداست: مدرسه فوتبال آژاکس نه تنها برای پرورش استعدادهایش فقط به پیشرفت تکنیکی و تاکتیکی بازیکن هایش بسنده نکرد بلکه پیشرفت شخصیتی و سلامت روان آن‌ها را هم در نظر گرفت. آژاکس در دنیای فوتبال برخلاف بسیاری از تیم های فعال، صرفا یک باشگاه فوتبال نیست، آژاکس یک فلسفه است و اگر دقیق‌تر بگوییم یک مدرسه! مدرسه‌ای که انسان پخته ای را تحویل می دهد تا بتواند راه خودش را در دنیای فوتبال پیدا کند.

دستاوردهای مدرسه فوتبال آژاکس محدود به قرن بیست و یکم میلادی و تیم رویایی 2019 نمی شود بلکه این فلسفه ریشه در تاریخ دارد، برای مثال آژاکس در دهه 70 میلادی با حضور یوهان کرایوف و مربی‌گری «رینوس میشل» موفق به فتح جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا در سه سال متوالی شد و بنای فوتبال مدرن را گذاشت؛ فوتبال مدرنی که سال ها بعد با انقلاب تاکتیکی میلان «آریگو ساکی» همراه شد و دو ضلع از مثلث هلندی میلان دهه 90 (فرانک رایکارد و مارکو فن‌باستن) پرورش یافته باشگاه آژاکس بوده‌اند.

در انتها پادکستی از شماره پنجم مجله بهروان با عنوان «آژاکس: مدرسه ای به تمام معنا» به نوشته نوید خرم‌خورشید برایتان آماده کردیم تا بیشتر با ساز و کار مدرسه فوتبال آژاکس آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن