اَبَر قهرمان های محبوب
برخی از نظریه پردازان معتقدند که یک متن نمی تواند معنایی یکسان برای تمام مخاطبان داشته باشد. بر اساس همین نظریه است که ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی، «خوانش اشتباه» را تنها خوانش ممکن می داند. در نظام های آموزشی معاصر، معلم نه می خواهد و نه می تواند دانش آموز را به دریافت خودش از متن کتاب های درسی محدود کند و در نتیجه امکان کنترل تعلیم و تربیت از طریق کتاب های آموزشی مدون نظام رسمی آموزش و پرورش را غیر ممکن می نماید چه رسد به سایر متون و کتاب هایی که از طریق منابع غیر رسمی در اختیار کودک و نوجوان قرار می گیرد. كاميك بوك ها را می توان یکی از تاثیر گذارترین این متون دانست که در بیشتر نقاط دنیا مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته اند.بيست و پنجم دسامبر برابر با سوم مهر، روز جهانى كاميك بوك است. واژه comic به معناى مضحك و خنده دار و strip به معنی نوار باريك يا برهنه كردن است. كاميك اِستريپ يا داستان هاى مصور، مجموعه ای از نقاشی های دنباله دار است که داستان و ماجرایی را روایت می کند. گروهى معتقدند كه كاميك اِستريپ ها در سال ١٩٣٠ با تولد باک راجرز، تارزان و ماجراهاى تَنتَن به وجود آمد اما به باور بسيارى ديگر از، اولين گام در تحول داستان های مصور، انتشار کاميكِ «کودک زردپوش» در سال ۱۸۹۵ در نیویورک بود. این شخصیت با سری طاس و دندان هایی خرگوشی، تکه کلام و لحن گفتار خاص خود را داشت و تكه كلام او معمولا روی لباس زرد رنگش نوشته مى شد.
همانطور که از واژه کامیک بر مى آيد، در دهه نخست تولد، كاميك ها، مانند كودك زرد پوش، بر پايه طنز بودند و واقعياتى را كه نمى شد شفاف و مستقیم ابراز كرد، در قالب تصوير و طنز در كاميك اِستريپ ها گنجانده مى شد. به عبارت دیگر طنز را روش بود برای ارضای تمایلاتی که در شرايطى عادى واپس زده مى شوند. به همین ترتیب كاميك ها هم در همان ابتدای ظهور و حيات وجودی خود به مسائل اجتماعی يا سياسی مي پرداختند و مسائل مختلف را در قالب طنز مطرح می كردند.
طنز درخدمت آموزش…
ادامه مطلب را در بهروان شماره پنجم مدرسه بخوانید.
نویسنده: باران مرادی
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه ها و کیوسک های روزنامه فروشی و کتاب فروشی های نشر چشمه