شماره هفت: آینده

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا

سال 1866 است و هیولایی مرگبار، اقیانوس آرام را تبدیل به جهنمی ترسناک کرده است. دولت آمریکا، «پی. یر. آروناکس» را مأمور رسیدگی به این پرونده در یک کشتی جنگی کرده است. زمانی که این کشتی توسط آن موجود اسرارآمیز غرق می شود، آروناکس و دو نفر دیگر از نجات یافتگان در می یابند که هیولا در واقع، زیردریایی عجیب و غریبی است که تحت فرماندهی مردی نابغه اما کج خلق به نام کاپیتان نمو قرار دارد. آروناکس به همراه کاپیتان و زیردریایی بی نظیرش به دنیایی شگفت انگیز از ناشناخته های زیر دریا سفر می کند و با شهر گمشده ی آتلانتیس رو به رو می شود.

کتاب «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، محبوب ترین رمان ژول ورن، نه تنها یک پیشگویی درخشان علمی است بلکه داستانی هیجان انگیز با شخصیت پردازی هایی استادانه و تیزبینانه است. نام بیست هزار فرسنگ زیر دریا، بیانگر درازای سفر شخصیت‌های رمان است و ارتباطی به عمق دریا ندارد؛ بدین معنا که شخصیت‌ ها مسافت بیست هزار فرسنگ را زیر دریاها طی کردند و با توجه به محتوای کتاب، عمق این سفر در نهایت 4 فرسنگ بوده است و نه 20 هزار فرسنگ.

تا پیش از این رمان هیچگونه ایده‌ ای درباره یک ماهی غول پیکر وجود نداشت و تصورات تنها در حد هیولای اسطوره ‌ای عظیم نروژی که می‌توانست یک ناوگان را نابود کند، پیش رفته بودند. زیردریایی «ناتیلوس»، که در این رمان به نگاره درآمده، بسیار از زمان خود جلوتر بود و ژول ورن با دیدن زیردریایی «پلونژر» انگیزه‌ی نوشتن رمان و آفریدن زیردریایی افسانه‌ای «ناخدا نمو» را پیدا کرد. در واقع زمانی که بیست هزار فرسنگ زیر دریا چاپ شد، ساخت یک زیردریایی غول پیکر که با نیروی برق کار ‌کند، غیرممکن به نظر می ‌رسید. اما امروزه ساخت انواع زیردریایی‌های مدرن و غول پیکر امری عادی جلوه می کند.

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

کاپیتان نمو در کتاب توضیح می‌دهد نیروی زیردریایی‌اش با برق برآورده می‌شود و «ناتیلوس» می‌تواند از پس تحقیقات و سفرهای دریایی پیشرفته‌ ای بر بیاید. او همچنین به همسفران جدید می‌گوید که به دلیل پی بردن به راز او، دیگر نمی‌ تواند آن‌ها را آزاد کند و آن‌ها باید برای همیشه در زیردریایی باقی بمانند.

در طول داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا، می‌توان فناوری‌های پیشرفته را، که همگی هوش و ذکاوت ژول ورن را به نمایش می گذارند، مشاهده کرد. ژول ورن خواننده ‌هایش را برای مدتی در زیر دریاها و ماجراجویی‌ های ناتیلوس غرق می‌ کند، آن‌ها را با پنداشت‌ های آینده‌ نگرانه اش آشنا می‌ کند، از موجودات عجیب‌وغریب، که در ژرفای دریاها روزگار می‌ گذرانند، می‌گوید و به‌راستی مخاطبان‌اش را سرگرم می‌ کند.

پروفسور آروناکس و همراهانش، و همچنین ناخدا نموی مرموز، ماجراهای جالب و شگفت‌آوری را تجربه می‌ کنند و رویدادهای هیجان‌انگیز بسیاری برای‌شان رخ می‌ دهد. در کل، همه‌ی نوشته‌های ژول ورن بدین‌گونه هستند و ماجراجویی‌های بی‌نظیری را روایت می ‌کنند. پس بی‌گمان برای خواندن نوشته‌های پدر داستان های علمی-تخیلی، هیچ نیازی برای روشن‌گری و چرایی آن – بیش از این – وجود ندارد!

برای خرید شماره آینده مجله بهروان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن