شماره دو: اوتیسم

مدل انگیزشی اجتماعی سطح اول: در سطح رفتاری

مدل انگیزشی اجتماعی در شرایط تکاملی طبیعی در سه سطح رفتاری، زیست‌ شناختی و تکاملی در زیر توضیح داده می‌ شود و همچنین خصوصیات مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در این سه سطح مورد بررسی قرار گرفته است.

سطح اول: در سطح رفتاری؛ تظاهرات رفتاری تمایلات اجتماعی حداقل سه نوع هستند:

جهت‌گیری اجتماعی:(Social Orienting)

در شرایط طبیعی تکاملی، نشانه‌ های اجتماعی مانند چهره و بدن انسانی، به‌ سرعت توجه را جلب می‌ کنند. تغییر چهره بهتر از سایر تغییرات قابل کشف است و چهره‌ های پوشانده‌ شده سریع‌ تر و دقیق‌ تر از اشیاء پوشانده‌ شده کشف می‌ شوند. این تمایل طبیعی از مراحل اولیه تکاملی در کودک طبیعی وجود دارد.

جست و جو و خوشایندی:(Seeking and Liking) 

تعاملات اجتماعی اثر پاداش‌ دهنده دارند و آدم‌ ها از این تعاملات لذت می‌ برند. همچنین آدمیان ترجیح می‌ دهند در یک فرایند تعاملی به لذت دسترسی داشته باشند تا به‌ طور انفرادی. این تمایل، یک تمایل ذاتی است و دلیل آن خوشحالی درونی است که ایجاد می‌ کند نه دریافت پاداش بیرونی. پاداش بیرونی حتی ممکن است این تمایل را کاهش دهد.

نگه‌ داری تعاملات: (Social Maintaining)

تحقیقات نشان داده‌ اند که رفتارهای تقویت‌ کننده و نگه‌ دارنده تعاملات، از مراحل اولیه تکاملی انسان وجود دارند و به نظر می‌ رسد که غالباً خارج از حوزه خود آگاهی است. نمونه‌ ای از این رفتارها، تمایل ناخود آگاه به تقلید رفتارهای غیرکلامی دیگران است که شدت آن می‌ تواند با میزان همدلی تناسب داشته باشد.

نویسنده: رامین قاسم‌ زاده

جهت خرید شماره اوتیسم مجله روانشناسی بهروان اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره کودک از اپلیکیشن آنلاین فارگو اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن