شماره پنج: مدرسه

سقف امن، دیوار آرامش

در باب هنر در خدمت روانشناسی

سقف امن، دیوار آرامش

رابطه میان معماری و روانشناسی از مباحثی است که همواره در میان اندیشمندان هر دو حوزه مطرح بوده است. از نگاه دانش‌ روانشناسی، شخصیت انسان تحت تأثیر محیط پیرامون شکل می‌ گیرد و ناگفته پیداست که بخشی از این محیط پیرامونی را فضاهای کالبدی تشکیل می‌ دهد. سال‌ ها پیش «وینستون چرچیل» سیاست‌ مدار مشهور انگلیسی در جایی گفته بود:
«ما امروز باید شهرمان را بسازیم. شهرهایی که نسل آینده ما را خواهند ساخت!» کنش متقابل انسان و فضاهای ساخته شده پیرامون او مسأله‌ ای چند وجهی و پیچیده است که از هر دو منظر معماری و روانشناسی قابل برسی و مطالعه است. این‌ که فضای کالبدی پیرامون ما چگونه بر احساسات، حالات و رفتارهای ما اثر می‌ گذارد و در طولانی مدت بخشی از شخصیت ما را می‌ سازد، موضوع پژوهش‌ ها یبسیاری نیز بوده است.

سقف امن، دیوار آرامش
مدرسه به‌ عنوان نهاد بنیادین آموزش، اولین و مهم‌ ترین فضای اجتماعی است که فرد در دوران کودکی، بیرون از خانواده آن را تجربه کرده و در شکل‌ گیری شخصیت اجتماعی‌ او نقش اساسی دارد. ورود کودک به مدرسه در سنین شش الی هفت سالگی و حضور طولانی مدت او در این فضا تا هجده‌ سالگی، موجب می‌ شود که طلایی‌ ترین دوران یادگیری هر فرد در محیط مدرسه سپری شود.

نویسنده: رضا فیضی

ادامه مطلب را در بهروان شماره پنجم مدرسه بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشر چشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن