شماره دو: اوتیسم

اوتیسم در جدال تکامل با اجتماع

اوتیسم در جدال تکامل با اجتماع

شواهدی موجود است که تغییرات ژن، یکی از دلایل ابتلا به اوتیسم است. برخی بررسی‌ ها می‌ گویند احتمال به‌ ارث‌ بردن اوتیسم از خانواده مادری بیش از خانواده پدری است؛ همچنین مشاهده شده در خانواده‌ هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر این که کودکی دیگر مبتلا به اوتیسم باشد بیشتر است.

گروهی از محققین آمریکایی در مقاله‌ ای اختلال اوتیسم را نقص در انگیزش اجتماعی تبیین کرده‌ اند. این مقاله که در سال 2012 چاپ شد بیان می‌ کند که نقص در انگیزش اجتماعی، نقش اساسی در اوتیسم ایفا می‌ کند. چنین نظریه‌ ای در واقع جهت‌ گیری جدیدی در تحقیقات مرتبط با اوتیسم ایجاد کرده است، چرا که نظریات قبلی عموماً بر نقایص شناختی اوتیسم متمرکز بوده‌ اند. به‌ عنوان مثال می‌ توان نظریه «نقص در نظریه ذهن» یا «نقص در عملکردهای اجرایی» را ذکر کرد که بیشتر بر مشکلات شناختی افراد مبتلا به اوتیسم متمرکز بوده‌ اند و مشکلات انگیزشی آن ها را کمتر مورد توجه قرار می‌ دهند. این مقاله در تلاش است که با مرور شواهد مختلف، نقش انگیزش را در ایجاد علائم اوتیسم مورد بررسی قرار دهد. این‌ طور به نظر می‌ رسد که فرایند های انگیزشی بر شناخت اجتماعی تأثیر زیادی دارند و به‌ این‌ ترتیب نقص در شناخت اجتماعی، در واقع پیامد نقص‌ های انگیزشی است نه عامل ایجاد‌کننده آن.

برای درک کامل موضوع «انگیزش اجتماعی»، نیازمند تبیین‌ های مستقیم و غایی این پدیده هستیم. تبیین مستقیم بیان می‌ کند که یک رفتار خاص چه عملکردی دارد و تبیین غایی بیانگر آن است که چرا این رفتار در مسیر تکامل انتخاب شده است؟

در سطح تبیین مستقیم، انگیزش اجتماعی را می‌ توان به‌ عنوان مجموعه‌ ای از تمایلات فیزیولوژیک و ساز‌ و‌ کارهای زیست‌ شناختی تعریف کرد که فرد را برای ورود به جهان اجتماعی، جستجو و یافتن لذت در تعاملات اجتماعی و تلاش برای تقویت و نگهداری پیوندهای اجتماعی هدایت می‌ کند. در تبیین غایی، انگیزش اجتماعی یک فرایند انطباقی تکاملی است که سازگاری فرد را در یک محیط مبتنی بر همکاری افزایش می‌ دهد.

مدل انگیزشی اجتماعی در شرایط تکاملی طبیعی در سه سطح رفتاری، زیست‌ شناختی و تکاملی در زیر توضیح داده می‌ شود و همچنین خصوصیات مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در این سه سطح مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده: رامین قاسم‌ زاده

جهت خرید شماره اوتیسم مجله روانشناسی بهروان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن