شماره دو: اوتیسم

دلیل اصلی ابتلا به اوتیسم کشف شد.

اوتیسم؛ درخود‌ ماندگی یا روانشناسی کاسب‌ کارانه؟

در زیر، بخش‌ هایی از مطلب “درخود ماندگی یا روانشناسی کاسب‌ کارانه؟ “ نوشته‌ ی علیرضا جوانمرد را که در بخش “تاریخ پنهان” در شماره‌ ی “اوتیسم” چاپ شده است، می‌ خوانیم. در متن کامل علاوه بر دلیل اصلی ابتلا به اوتیسم، در رابطه با “گئورگه رمانتسف”، “هاتف” و “جو” صحبت شده است.

گویی پس از آنکه «هاتف» در واگن خود پس از شنیدن اولین سوتِ قطار، با بازوان قوی‌ اش دستگیر توقف را کشیده، قطار را متوقف کرده، گوش‌ هایش را گرفته و جیغ زده. و بعد خانم آناستازیا بالای سرِ او رسیده. و در کسری از ثانیه پی برده «هاتف» مبتلا به کدام اختلال (!) است. از آنجا که خانم فرانکن آگاه بر فنون «ای.‌اِف‌.تی» بوده توانسته با به‌ کارگیری روش مذبور هیجانات «هاتف» را کنترل، تخلیه و بهینه سازد. «آناستازیا فرانکن» مقاله‌ ای مشهور به‌ نام «ای‌.‌اف.‌تی: کنترل، تخلیه و بهینه» دارد.

ولی آیا علل و عوامل این بیماری برای والدین او ناشناخته بوده؟


والدین «عبدلکریم هاتف» همواره شاهد قدرت بازوان او بوده‌ اند. خانوادۀ «هاتف» اظهار می‌ دارند که در دوران بارداری فرزندشان، نان جو زیاد مصرف کرده‌ اند. و هرگاه فرزندشان نان جوی بیشتری می‌ خورد حالتش تغییر می‌ کرده. گویی اوتیسم در خانوادۀ  علی‌ اف مُسری نبود زیرا مادر خانواده تنها در دوران بارداری همین فرزند از نان جو استفاده کرده است.

اما مورد اوتیسم در خاندان هاتف‌ ها به همین موضوع ختم نشده. اگر چه هاتف دیگری که دچار اوتیسم است هیچ ریشۀ مشترک نژادی با این هاتف نداشته. اما تشابه اسمی تام ‌و تمام دارند. ایشان هم البته ایران را به مقصد بریطانیا ترک کرده‌ اند. ولی چرایی آن هنوز بر کسی روشن نیست. با این‌ همه وی نیز دچار دو اختلال روانی هم‌زمان بود: دیده‌ شدن به هر قیمتی و اوتیسم.

دلیل اصلی ابتلا به اوتیسم

اولین نشانه‌ های عمومی ابتلای وی به بیماری‌ های روانی زمانی بود. که یک بار سرپا در رودخانه‌ ای که از میان شهر لندن می‌ گذشت قضای حاجت کرد. یعنی درست شش‌ سال پس از ملاقات با خانم فرانکن. سپس او را به‌ عنوان یک بیمار اوتیستیک در یک تلویزیون جهانی آوردند.

اوتیستیک از آن جهت که او علت رفتارهای اجتماعی را درک نمی‌ کند. و در پاسخ به سؤال‌ ها، افسانه‌ هایی را که در کودکی شنیده جواب می‌ دهد. او خود را شاگرد راستین مکتب پسنقلی‌ ها (Pasangha’lisem) می‌ دانست. و علایق زیادی به شوروی داشت. و هرچه به او می‌ گفتند اتحاد جماهیر شوروی از هم ‌پاشیده و نتیجۀ آن جز فقر و فلاکت و استبداد چیزی نبوده می‌ خندید و می‌ گفت: چه عالی! چی بهتر از این!
او مدعی بود توانسته نقشه آینده جهان را به دقت ترسیم کند. او از پاسخ هیچ سؤالی خود را عاجز نمی‌ دانست و معتقد بود در مکتب پسنقلی نیازی نیست پاسخ به سؤال مرتبط باشد.

>

جو سرشار از مادۀ معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و درنتیجه دیابت منجر می‌ شود. اما یادمان باشد مصرف زیاد جو می‌ تواند دلیل اصلی ابتلا به اوتیسم و تشدید آن باشد. روانشناسانی که می‌ گویند مبدأ بیماری اوتیسم کشف‌ نشده یا کاسب‌ کارند یا باید این متن را چندین و چند بار با دقت بخوانند.

نویسنده: علیرضا جوانمرد

جهت خرید شماره اوتیسم مجله روانشناسی بهروان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن