شماره سه: شادی

که جهان نیست جز فسانه و باد

نظریه دیوارانکار


پاره‌ای از بخش هفتم / تاریخِ پنهان /  ارائه مستندات و مکتوبات جامانده

مِتادون دارویی است که در سال 1932 به دست محققان آلمانی مؤسسه «آی.جی.فاربنینداستری اِی‌.جی» کشف یا اختراع شد. نام تجاری این دارو در جهان دُلُفین است که برخی معتقدند از نام کوچک آدولف هیتلر برگرفته شده است و این دارو دهه‌ هاست در زمینه ترک اعتیاد به کار می‌ رود. 19 سپتامبر 1959 در کلینیکی در آلمان به نام فاربورگ هوشت دو محقق به نام‌ های «بوکموهل» و «اِهرهارت» تنها کسانی در جهان بودند که در زمینه تأثیر داروهای اپیوئیدی در ایجاد شادی روی میمون‌ ها تحقیق می‌ کردند.
اهرهارت پزشک بود و به‌ تازگی پرونده‌ های مربوط به متادون از دورۀ جنگ جهانی دوم را دریافت کرده و توانسته بود نمونه‌ ای جدید از این دارو در لابراتوار فاربورگ هوشت که در واقع همان بخشی از مؤسسه فاربنینداستری بود، بسازد و آزمایش‌ های موفقیت‌ آمیزی روی موش‌ ها و میمون‌ ها انجام دهد. «بُوکماهل»، روانشناس، روانکاو، روانپزشک جوانی بود که به‌ تازگی در فاربورگ هوشت استخدام شده  و هدف پژوهشی او بررسی اثر مورفین‌ ها بر شادمانی ذهنی بود.

به‌ همین‌ سبب این دو در لابراتوار فاربورگ هوشت مشغول تحلیل و آزمایش اثر جسمی و ذهنی داروهای مختلف بر میمون‌ ها بودند و در واقع لابراتوار آن‌ ها مجموعه‌ ای بود از نژادهای مختلف میمون که به مواد مختلف افیونی و الکلی اعتیاد داشتند.

معروف‌ ترین این میمون‌ ها گوریلی بود به نام مایتی جویانگ که در فیلمی به همین نام در سال 1949 بازی کرده است. مایتی جویانگ یک خدمتکار مخصوص به نام «جوادوپولوس» اهل کشور یونان داشت. او تنها کسی بود که مایتی غذا و داروی خودش را از دست او می‌گرفت و می‌ خورد. مایتی جویانگ اعتیاد شدیدی به سیگار، تریاک و نوع خاصی از آبجو داشت. «بوکماهل» و «اهرهارت» به دلیل وزن زیاد و قدرت بدنی بالای مایتی نخستین بار متادون را روی او امتحان کردند و با کمال تعجب دیدند او پس از دریافت نخستین دوز متادون (برابر 100 سی‌سی شربت متادون یا حدود 12 قرص 40 میلی‌ گرمی متادون) به طور کامل سیگار، تریاک و الکل را کنار گذاشت. پس از این اتفاق همه در فاربورگ هوشت شاد بودند به جز «ادوپولوس». واقعیت این بود که ادوپولوس نیز به همین مواد اعتیاد داشت.

نویسنده: محسن ذکاءاسدی 

ادامه مطلب را در بهروان شماره سوم شادی بخوانید.
خرید از سایت: behravanmag.com
نسخه الکترونیکی: jaaardotcom
خرید حضوری: پیشخوان دکه‌ ها و کیوسک‌ های روزنامه‌ فروشی و کتاب‌ فروشی‌ های نشرچشمه

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن