مقالات روز

آیا شهرداری می‌ تواند با استفاده از هنرهای تجسمی، مردم را به رعایت نکات بهداشتی کرونا ترغیب کند؟

تاثیر تصویر به جای کلام

آیا شهرداری می‌ تواند با استفاده از هنرهای تجسمی، مردم را به رعایت نکات بهداشتی کرونا ترغیب کند؟

اطلاع‌ رسانی و ایجاد ارتباط با مخاطبین از گذشته تا کنون از اهداف هنرهای تجسمی و به طور خاص طراحی گرافیک بوده است و همواره در راستای ترغیب و ارتباط با مخاطبین از شیوه‌ ها و تکنیک‌ های گوناگون استفاده شده است. با شیوع بیماری کرونا، بیلبوردها و پوسترهای شهری بیش از پیش مخاطبان را مورد خطاب قرار داده و شیوه رفتار صحیح را در دوران کنونی اطلاع رسانی می‌ کنند.

بسیاری از این آثار در سطح شهر به صورت تصویری، نوشتاری و ترکیبی از این دو به عنوان ابزاری قدرتمند اثرات معنادار و مطلوبی را برای مخاطبان و جامعه ایجاد کرده است. تصاویر مذکور به صورت‌ های اطلاع رسانی، آموزشی و هشدار دهنده بوده و ایجاد پیام و انتقال آن تلاشی در جهت تغییر ادراک و هم‌ سو نمودن رفتار مخاطب و همچنین وحدت‌ بخشی در مواجهه با شرایط موجود می‌ باشد. هنر و تصویری که در فضای عمومی در دید تعداد کثیری از مخاطبان قرار می‌ گیرد از نظر بصری ارتباطی مستقیم و موثری را برقرار می‌ کند. ارتباط حاصل شده بر مبنای تصویر در صورتی که در سطح افق انتظار مخاطب باشد سبب‌ ساز جریانی خواهد شد که با هدفی مشخص رفتار مخاطب را در جهت شرایط مورد نظر مساعد نماید.

شایان ذکر است که تصویر به عنوان ایجاد ارتباط غیر کلامی بیش از ارتباطات شکل گرفته بر اساس کلام، اثری ماندگار در جهت تغییر در رفتارها، مفاهیم و تمایلات از خود بر جای می‌ گذارد. بدین صورت به انتقال اطلاعات و یا اقناع مخاطب مورد نظر می‌ انجامد. بنابراین بیان تصویری و ارتباطات شکل گرفته بر پایه تصویر، از منظر ماندگاری و ترغیب مخاطب ارجحیت و تاثیر موثرتری به بیان کلامی و غیرتصویری دارند.

تأثیر تصویر به جای کلام

ارائه اطلاعات در قالب تصویر از دیرباز به عنوان یکی از شاخه‌ های ارتباط بصری با عنوان اینفوگرافیک، همواره تلاشی در جهت انتقال گسترده‌ ای از اطلاعات فشرده شده به صورت تصویر داشته است. گرافیک اطلاع‌ رسان یا اینفوگرافیک اصطلاحی است برای به تصویر کشیدن حجم قابل توجهی از اطلاعات به صورت تصویر برای تسریع در درک مفهوم و محتوا. دونیس آ.دوندیس به عنوان یکی از نویسندگان و پژوهشگران در حوزه هنرهای تجسمی معتقد است که میل و رغبت انسان ها به پیام‌ های بصری آشکار، بسیار است و انسان‌ ها خواهان آن هستند که دانش و آگاهی خود را با شواهد بصری ارتقا دهند. با وجود این امر امروزه آثار هنرهای تجسمی در فضاهای عمومی به عنوان یکی از مؤلفه‌ های تاثیرگذار در امر اطلاع رسانی و آموزش به عموم مخاطبین در سطح شهر شناخته و به کار برده می‌ شود.

در این میان تداوم حضور این تصاویر در سطح شهر که مخاطبین به دفعات با آن مواجه می‌ شوند، سبب‌ ماندگاری عمیق‌ تر و در نتیجه به کارگیری اطلاعات و آموزش‌ ها در زندگی روزمره خواهد شد. بنابراین تجربه‌ های ایجاد شده از راه تصاویر و با درگیری حس بصری مخاطب در طول روز و در محیط‌ های عمومی، نتایج مؤثری را به همراه خواهد داشت. همچنین به دلیل ارتباط سریع در پیام های تصویری، انتقال و اثرگذاری پیام در حداقل زمان رخ خواهد داد و مجموع درک نظری و عملی را در باب موضوع مورد نظر در مخاطبین ارتقا می‌ دهد.

تأثیر تصویر به جای کلام

در بسیاری موارد این پیام‌ ها دارای اطلاعاتی در مورد شاخصه‌ ها و عوارض بیماری موجود می‌ باشد. در بسیاری موارد حاوی پیامی هشدار گونه بوده و مخاطب را به صورت تصویری از خطرهای موجود مطلع می‌ کند. و در بعضی موارد حالتی آموزشی داشته و به مخاطب نحوه رفتار و مقابله با بیماری را آموزش می‌ دهد. شایان ذکر است در این میان تصاویر امیدبخش و وحدت‌ آفرین در جهت مقابله با شرایط موجود نیز ارائه شده است. با استفاده از اینگونه تصاویر مخاطبان متوجه ميزان گسترده‌ ای از داده‌ ها و اطلاعاتی می‌ شوند که به صورت تصویر ارائه شده است و برای مدتی طولانی در ذهن ماندگار می‌ شود. بنابر آنچه ذکر شد، امروزه گرافيکِ اطلاع‌ رسان با ورود به حوزه‌ های مختلف و ارائه پیام‌ هایی فشرده‌ شده به صورت تصویر در زندگی روزمره جوامع در خصوص اطلاع‌ رسانی و آموزش های تصویری کاربرد بسیار یافته است. و برقراری ارتباط با استفاده از ابزار تصویر می‌ تواند نتایج مثبت و ماندگاری را برای مخاطبین به همراه داشته باشد.

جهت دریافت مجله های روانشناسی بهروان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن